TERKEJUT KOT - Roh Manusia Boleh Ditimbang Ke?


Ok knowledge dari barat. Hmmm...

Umum mengetahui bahawa setiap manusia mempunyai roh dan roh itu memiliki eksistensi fizik atau berat yang tertentu. Tetapi bagaimana nak membuktikan bahawa roh mempunyai berat? Takkan nak pegi timbang dekat tempat shopping kompleks yang kena bayar 20sen tu?? Nonsense la bro.




Pada tahun 1907, Dr Duncan Macdougall telah menjalankan satu kajian bagi membuktikan hipotesis tersebut. Beliau mencuba untuk mengukur berat dari roh manusia dan berat ini diukur menggunakan sejenis alat penimbang yang khas.

Duncan mengumpulkan 6 pesakitnya yang tenat. Pesakit ini dipilih berdasarkan keadaan sakitnya yang teruk dan kematian mereka tidak akan banyak bergerak. Jadi berat roh akan mudah ditimbang. Selepas pesakit - pesakit meninggal, tiba - tiba jarum timbangan itu bergerak menurun sebesar 3/4 ounce (dianggarkan 21gram) untuk setiap pesakit.

Setelah itu, beliau mencuba pula keatas 15 ekor anjing. Ternyata selepas anjing tersebut mati, berat badannya tidak berkurang. Ini sesuai dengan anggapan beliau bahawa binatang tidak mempunyai jiwa atau roh. (Habis macam mana anjing dan haiwan boleh hidup, makan, minum tidur kalau tak ada roh? bodoh ke Duncan nih?)

Jadi beliau menyimpulkan bahawa roh manusia memilike berat, dan dapat diukur disaat manusia menghembuskan nafasnya yang terakhir. STUPID!

Sumber: BillyInfo

You May Also Like

2 Comments